KOBHUNG, GENDER, AND RELIGION: HUSBAND AND WIFE POWER RELATIONS IN MADURESE CULTURE

https://doi.org/10.32488/harmoni.v18i2.370

Authors

  • Umiarso el-Rumi Universitas Muhammadiyah Malang
  • Atiqullah Atiqullah Lecturer of State Islamic Institute of Madura

Keywords:

Kobhung, Taneyan Lanjheng, dan Panoptikon, Kobhung, Taneyan Lanjheng, and Panopticon

Abstract

Salah   satu   keunikan   masyarakat   Madura   sampai   saat   ini   adalah   konsep   kobhung   yang   menjadi   tempat  penting  untuk  aktivitas  keagamaan  maupun  mengawasi  aktivitas  anggota  keluarga.  Walaupun  ada  fungsi  lain  yaitu  fungsi  ekonomi  maupun  sosial  yang  dimainkan  oleh  kobhung  tersebut.  Riset  ini  membahas  peran  kobhung  di  tengah  kebudayaan  Madura;  yang  posisinya  berada  di  sebelah  Barat  (kiblat) taneyanlanjheng (halaman panjang) di setiap permukiman  penduduk.  Ia  berfungsi  sebagai  pusat  aktivitas  laki-laki  (suami)  untuk  melakukan  transfer  nilai  religi  kepada  anak-anak  atau  isteri  mereka.  Di  sisi  lain,  ia  juga  sebagai  simbol  pengawasan  dan  kontrol (panopticon) keluar-masuk anggota keluarga, terutama laki-laki (suami) atas perempuan (istri). Hal ini terlegitimasi oleh tradisi patriarkal di masyarakat Madura   yang   tercermin   dalam   konsep   bhupa’, bhabhu,   ghuru,   rato   sangat   kental.   Konsep   ini   merupakan  sebuah  referential  standard  kepatuhan masyarakat Madura terhadap figur-figur utama secara  hirarkis. Oleh sebab itu, riset ini mengurai dinamika budaya  dan  upaya  istri  dalam  memposisikan  diri  mereka  di  tengah  budaya  patriarkhi.  Riset  ini  lebih  masuk   pada   jenis   kualitatif   fenomenologi   yang   meneropong   dinamika   relasi   suami-istri   tersebut   melalui peran kobhung. Koleksi data yang digunakan adalah  tehnik  interview  dan  observasi;  sedangkan  analisis  data  memakai  analisis  interaktif  Miles  dan  Hubermann. Riset ini menemukan bahwa perempuan di panagguan tidak bisa lepas dari konsep “tri aksi”, antara   lain:   adhandhan, arembi’,   dan   amassa’(merawat  diri,  melahirkan,  dan  memasak).  Konsep  ini  merupakan  wujud  dari  pengabdian  dirinya  atas  keluarga   yang   diyakini   sebagai   kodrat   (takdir).   Karenanya,  mereka  sama  sekali  tidak  menggugat;  bahkan  ia  menerima  dengan  lapang  dada  tentang  perannya di dalam rumah tangga.

Kata Kunci: Kobhung, TaneyanLanjheng, Panoptikon

 

One of the uniqueness of the Madurese community until  now  is  the  concept  of  kobhung  which  has  become an important place for religious activities and oversees the activities of family members. Although there  are  other  functions,  namely  the  economic  and  social  functions  played  by  the  kobhung.  This  research   discusses   the   role   of   kobhung   among   Madura culture; whose position is in the west (qibla) taneyan lanjheng (long yard) in each residential area. It  functions  as  a  center  for  male  (husband)  activity  to  transfer  religious  values  to  their  children  or  their  wives.  On  the  other  hand  it  functions  as  a  symbol  of  supervision  and  control  (panopticon)  of  family  members,  especially  men  (husbands)  over  women  (wives). This is legitimized by the patriarchal tradition in the Madurese community which is reflected in the concepts  of  bhupa’,  bhabhu  ,  ghuru,  rato  that  was  very  thick.  This  concept  is  a  referential  standard  of  Madurese    compliance    with    hierarchical    main figures.  Therefore, this research outlines the cultural dynamics and the efforts of the wives in positioning themselves during patriarchal culture. This research is more into the qualitative type of phenomenology that  looks  at  the  dynamics  of  the  husband-wife  relationship  through  the  role  of  kobhung.  The  data  collection   used   was   interview   and   observation   techniques; while data analysis used the interactive analysis  by  Miles  and  Hubermann.  This  research  found that women in Panagguan cannot be separated from  the  concept  of  “three-action”,  among  others:  adhandhan,  arembi’,  and  amassa’  (taking  care  of  themselves, giving birth, and cooking). This concept is a manifestation of the devotion to the family which is  believed  to  be  natural  (destiny).  Therefore,  they  don’t sue at all; they even received gracefully about their role in the household.

Keywords: Kobhung,  Taneyan  Lanjheng, Panopticon

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Published

31-12-2019

How to Cite

el-Rumi, U., & Atiqullah, A. (2019). KOBHUNG, GENDER, AND RELIGION: HUSBAND AND WIFE POWER RELATIONS IN MADURESE CULTURE. Harmoni, 18(2), 146–164. https://doi.org/10.32488/harmoni.v18i2.370